Schakel tussen onderwijs en bedrijfsleven
Platform om kennis te delen
Informatie en nieuws zijn naast water, lucht, vuur en aarde een element geworden. We kunnen niet leven zonder deze elementen, terwijl ze ook levensbedreigend kunnen zijn. Een terugblik op 2021, waarin het nieuws werd gedomineerd door overstromingen, bosbranden, vulkaanuitbarstingen en toenemende polarisatie vanwege tegenstrijdige standpunten, visies en nieuwsfeiten, bevestigt dit.
De stap van te weinig naar te veel nieuws is gezet. Maar, wat is nieuws eigenlijk en wat is informatie? Welke rollen spelen emotie, ervaring en kennis bij het begrijpen van de werkelijkheid en bij het handelen daarin? Wat is ‘de publieke opinie’? Wie bepaalt hoe wij de wereld zien hoe dan? Waarom breekt er soms oproer uit bij veranderingen en gaan ze soms ook sluipenderwijs? Wat kunnen we doen tegen nepnieuws?
Elke organisatie van enige omvang dient zich bewust te zijn van de herkomst en kwaliteit van informatie die zij gebruikt en van de impact van het eigen handelen op het imago in de media. Met kennis van de verhoudingen in het medialandschap en van hoe je die naar je hand kan zetten, kan je nieuws en infor- matie in je voordeel laten werken.
Doelstelling
Waar de natuur heerst over de eerste vier elementen, worden nieuws en informatie in de media uitvergroot of juist niet. In onze data gedreven wereld draait alles om informatie en de kwaliteit daarvan. De epidemie heeft duidelijk gemaakt dat emotioneel nieuws besmettelijk is en dat er voldoende infor- matie voor handen is om elke ‘waarheid’ te onderbouwen.
In deze training leer je welke media er zijn, welke normen en waarden er gelden in deze wereld en welke bronnen worden gehanteerd. Hoe de strijd tegen nepnieuws wordt gestreden en wie daarbij de touwtjes in handen hebben. Ook staan we stil bij de eigen beeldvorming, de rol van de politiek en de grenzen van de vrijheid van meningsuiting.
Na afloop weet je hoe de mediawereld in elkaar steekt en zal je de ontwikkelingen daarin in je voordeel kunnen gebruiken. Je leert hoe je meester blijft over de media.
De trainers Henri Beunders en Bram Alkema
Dit jaar zijn Henri Beunders en Bram Alkema onze trainers.
Henri is em. Hoogleraar Ontwikkelingen in de publieke opinie aan de Erasmus Universiteit. Hij heeft zijn sporen verdiend in de journalistiek als eerst als journalist, later als redacteur van NRC Handelsblad en is inmiddels meer dan 30 jaar hoogleraar. De recente geschiedenis vormt voor hem de basis om de dynamiek van het heden te duiden. Door zo te bepalen welke factoren van be- lang kan hij de komende ontwikkelingen schetsen. Met regel- maat vind je columns van zijn hand in verschillende media.
Bram is zelfstandig bedrijfs- en beleidsadviseur, digitale media/fakenews-expert en doceert ‘New Media Stategy’ op verschillende business scholen. Hij is specialist in het opzetten van nieuwe marketingstrategieën. Met zijn creatieve, onorthodoxe en soms confronterende stijl leert hij over de grenzen van de eigen businessmodellen te kijken.
Reis en locatie
De training vindt plaats in Bologna, het culinaire hart van Italië en in het bezit van een fraai historisch centrum waarin je de oudste universiteit van Europa, de hoogste middeleeuwse toren, talloze trattoria en portici en één van de eerste werken van Michelangelo kunt vinden. We verblijven in Starhotel Excelsior in het centrum van de stad op loopafstand van alle bezienswaardigheden.
We vliegen vanaf Schiphol met KLM heen op woensdag 12 oktober van 11.25 tot 13.15 en terug op zondag 16 oktober van 13.10 tot 15.15.
​
​
Prijs en inschrijving
De prijs van deze training is vastgesteld op € 2.795. Dat is inclusief alle reis- en verblijfkosten vermeld in het bijgevoegde programma en exclusief BTW. Inschrijven kan door middel van een mail aan info@farijs.nl.
​
De training is goed voor 20 PE-uren, de jaarlijkse studieverplichting van o.a. registeraccountants en -controllers.
​
Inschrijven kan via onderstaand formulier of door middel van een mail aan info@farijs.nl.
​
PROGRAMMA
Dag 1: woensdag, 12 oktober 2022
-
Vliegreis vanaf Schiphol naar Bologna met KLM
-
Ontvangst op de luchthaven.
-
Transfer naar Bologna inclusief kennismakingsactiviteit.
-
Check in in ‘Starhotel Excelsior’
-
Diner in ‘Trattoria Belfiore’
Dag 2: donderdag, 13 oktober 2022
-
Ontbijt in het hotel
-
Deel 1; In de media leven; media zijn net als de vier elementen, water lucht, vuur en aarde. Een element geworden. Media is nu onze bitoop: we leven erin.
-
Lunch in de buurt van het hotel.
-
Deel 2: Het is maar hoe je het bekijkt; Wie bepaalt hoe wij de wereld zien? De Media? De Machthebbers? Wij zelf? Wij samen?
-
Kennismaking met de stad tijdens Winging & Dining Tour.
Dag 3: vrijdag, 14 oktober 2022
-
Ontbijt in het hotel
-
Deel 3. De angst voor Fakenews en antwoorden erop.
-
Lunch in de buurt van het hotel
-
Deel 4. The War Room; als emotioneel nieuws net zo schadelijk kan zijn als een virus, hoe kunnen we dat dan bestrijden? Als bedrijf, als overheid, als samenleving, en als individu?
-
Diner in ‘Camera con Vista Bistrot’
Dag 4: zaterdag, 15 oktober 2022
-
Ontbijt in het hotel
-
Deel 5. De Moraal van het verhaal; De grenzen van de vrijheid van meningsuiting en de professionele ethiek van het omgaan met informatie. Waar begint en eindigt het grijze gebied?
-
Lunch in de stad
-
Middag ter vrije besteding
-
Diner in ‘Osteria Bartolini’
Dag 5: zondag, 16 oktober 2022
-
Ontbijt in het hotel en check out
-
Transfer per touringcar naar de luchthaven
-
Vlucht naar Schiphol met KLM
Inschrijven
Persoonsgegevens
Factuuradres
Ik ga akkoord met de voorwaarden
Na inschrijving ontvangt u uw factuur.
Deze dient uiterlijk 14 dagen voor aanvang van de training voldaan te zijn.
​
Your content has been submitted
An error occurred. Try again later